Vandaag was het de laatste les beeldende vorming. Tijdens deze les gingen we als start activiteit naar buiten (voor het mooie weer). We verzamelde voor LUMC bij het kunstwerk van Etienne van Berlo. Dit kunstwerk heet Coconut Enterprise en is volledig gemaakt van kosteloos materiaal. Op de foto is het kunstwerk te zien.
Wat opvalt als je naar het beeld kijkt is dat het helemaal gemaakt is van kosteloos materiaal. Materialen die voorkomen in het kunstwerk zijn onder andere tape, duct tape, houten pallets, plastic buizen, ijzerdraad en purschuim. Daarnaast zijn er veel verschillende vormen en dingen te zien die niet echt samenhang hebben. Het blijkt dat de olifant de uitgangspositie van de kunstenaar was. Deze olifant is ook op ware grote gemaakt. De recht van het kunst werk is daaromheen gemaakt en klopt ook niet altijd in grote. Een goed voorbeeld is die van de kikker, deze is namelijk erg groot gemaakt. Als je naar het kunstwerk kijkt denk ik dat de kunstenaar maar kosteloos materiaal iets moois heeft weten te maken, dus om met eenvoud iets groots te maken.
Vervolgens gingen we met de klas terug naar het lokaal waar we nog een 'doe opdracht' gingen doen. We moesten namelijk zelf kosteloos materiaal meenemen naar deze les. Met dit kosteloze materiaal gingen we een ruimtewezen maken. Het was de bedoeling dat je de verschillende vormen van de verschillende materialen aan elkaar ging maken om zo nieuwe vormen te creƫren. Deze opdracht heb ik samen met Sam gemaakt. We hebben zoveel mogelijk materialen die we hadden meegenomen gebruikt. Nadat we de verschillende materialen hadden vastgemaakt aan elkaar konden we met papier mache aan de slag. Over ons ruimte wezen kwam een dikke laag papier mache om het wezen sterk te maken. Op de foto is het eind resultaat te zien.
Na de opdracht gingen we nog aan de slag met een stukje theorie. Hiervoor gingen we aan de slag met het lesvoorbereidingsformulier. Deze hebben we helemaal doorgenomen en mochten we daarna zelf invullen voor een zelfbedachte BV-les. Zo'n lesvoorbereidingsformulier moet structuur aan je les geven waarbij verschillende dingen aan bod komen als de strategie waarmee de kinderen werken of wat voor soort opdracht het is. Hoe de kinderen aan de slag gaan, ambachtelijk, experimenterend of ontwerpend? Maar vooral welke doelen je stelt aan je les, waarbij er onderscheid word gemaakt tussen het beeldende doel (wat er gemaakt gaat worden) en het technische doel (hoe, op welke manier het gemaakt wordt). Hieronder een foto van het lesvoorbereidingsformulier zoals ik deze grof heb ingevuld voor een les kleien.
TIjdens een les beeldende vorming is het vooral belangrijk dat de kinderen een open en creatieve opdracht krijgen, waarbij ze zelf hun fantasie en/of creativiteit in kwijt kunnen. Na het invullen van de lesvoorbereidingsformulieren zijn we aan het eind gekomen van de laatste les beeldende vorming.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten