zondag 5 juni 2016

Beeldende vorming les 9

Tijdens deze les begonnen we met het bekijken van de leerlijn van beeldende vorming. Hiervoor moesten we een startopdracht doen. De opdracht was om allemaal tekeningen van kinderen op volgorde te leggen en de bijpassende begrippen te verdelen.





Daarnaast moesten we een eigen tekening meenemen van de basisschooltijd. Bij je eigen tekening moest je de begrippen zoeken die erbij hoorde. Op de foto is mijn tekening te zien met de begrippen die erbij horen.


Vervolgens gingen we door met een aantal opdrachten. Er waren namelijk drie tafels gemaakt waar verschillende opdrachten op moesten worden uitgevoerd. Tafel 1 was voor het jonge kind, op tafel 2 lagen opdrachten voor de middenbouw en de laatste tafel was voor de bovenbouw. Door alle opdrachten uit te voeren hebben we voor alle groepen ideeën gekregen op het gebied van tekenen.

Ik begon bij de bovenbouw tafel. Op deze tafels stond het overtrekken centraal. Dit is een opdracht voor de bovenbouw omdat het soms best precies werk is, maar vooral omdat kinderen in de bovenbouw snel het gevoel hebben dat ze niet kunnen tekenen. Deze kinderen kijken namelijk erg veel naar andere en worden ook veel kritischer op hun eigen werk. Een overtrek opdracht is daarom een goede oplossing omdat eigenlijk iedereen dit wel kan en je als snel mooie resultaten kunt krijgen. Hieronder de resultaten van mijn overtrek kunsten.


Vervolgens ging is door naar de tafel van het jonge kind. Hier stond het experimenteren centraal. We moesten vier verschillende tekenbladen maken met verschillende soorten materialen. Er lag namelijk verf, krijt en ecoline op tafel. Daarnaast waren er verschillende kwasten en technieken om deze kwasten te gebruiken. Na lekker 'gespeeld' te hebben hier de resultaten van mijn vier tekenbladen.





Op de laatste tafel stond het ontwerpen van een eigen fantasie dier centraal. Hiervoor lagen er een aantal boeken op tafel waaruit je inspiratie kon opdoen. Voor deze opdracht had ik helaas niet meer zoveel tijd dus ik heb het boek opgeslagen op een pagina en heb dat nagetekend (wat ook mocht). Dit was erg leuk om te doen. Voor deze opdracht heb ik gebruik gemaakt van een potlood om eerst een schets te maken. Vervolgens heb ik de schets overgetrokken met krijt. Tot slot heb ik de vogel ingekleurd met ecoline. Op de foto is het eindresultaat te zien.


Zo waren alle opdrachten gemaakt en waren we aan het eind van een erg leuke les gekomen. We moesten met de hele klas natuurlijk wel nog even opruimen, maar dit was snel gedaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten